Classic Audio
BLOG
Beomaster 4400 er kendt af de fleste B&O-entusiaster. Det er et smukt produkt, der spiller helt fantastisk og vurderes som en af de bedste forstærkere, B&O har produceret.
Beomaster 4401
Der er ikke mange, der kender dette produkt. Faktisk er der kun fundet 3 eksemplarer indtil videre, men der findes måske flere.
Beomaster 4401 er næsten identisk med Beomaster 4400, men der er én stor forskel, og det er frontpanelet. På Beomaster 4401 er frontpanelet sort anodiseret.
Det er et meget flot produkt.
En kasse i palisander og frontpaneler i sort anodiseret aluminium - det passer fantastisk godt sammen.
En anden lille forskel er selvfølgelig produkttypen, som viser, at B&O på et tidspunkt har overvejet at sende den på markedet.
Alle 3 kendte Beomaster 4401 er mærket med B&O-prototypeidentifikation (rød etiket med produktnummer).
Beomaster 4401 frontpanel med produkttype-ID
Det er meget interessant, hvis der er flere eksisterende Beomaster 4401.
Hvis du ejer en Beomaster 4401 eller kender nogen, der har produktet, vil jeg meget gerne have en e-mail med et billede af Beomaster 4401 og et billede af produktnummeret på bagsiden af enheden.
Når du har valgt din klassiske hifi-forstærker, den du har drømt om i mange år, eller du har fået dit eget klassiske produkt totalrenoveret, kommer du til et vigtigt punkt
At vælge den bedste højttaler til forstærkeren.
Der er en lang række faktorer at tage hensyn til i forbindelse med valget.
Hvilken størrelse højttaler er der plads til i det rum, hvor systemet skal placeres?
Er der allerede præferencer for et bestemt højttalervalg?
Med disse punkter i baghovedet er der stadig et meget vigtigt teknisk punkt, og i den sammenhæng er det vigtigt at træffe et valg, så der opnås et optimalt teknisk match mellem forstærker og højttaler.
Der er mange, der forventer, at valget af en nyere højttaler til en klassisk forstærker virkelig vil være et godt valg baseret på det faktum, at en nyere højttaler må være teknologisk meget bedre end klassiske højttalere, der blev produceret for mange år siden, og hvor nyere teknologi ikke var kendt eller mulig.
Der er også ejere af klassiske produkter, som gerne vil prøve flere forskellige højttaler/forstærker-kombinationer for at opnå den helt fantastiske lyd. Det er en meget tidskrævende og ofte meget dyr måde at løse problemet på, og det er sjældent, at man opnår et rigtig godt resultat.
For mig er det helt klart, at den mest optimale løsning er at vælge de højttalere, som producenten har udviklet specielt til din klassiske hifi-forstærker.
Hvorfor det?
For f.eks. B&O betyder det udvikling af et HiFi-system på samme tid som udvikling af alle de enheder, der indgår i systemet før lanceringen. Det betyder, at der er brugt mange ingeniørtimer på at matche forstærkeren og højttalerne for at opnå den absolut optimale lyd.
Udvikling af et HiFi-system tager typisk omkring 3 år hos B&O. (Det har været normalt i de 25 år, jeg har arbejdet hos B&O), og derfor har jeg svært ved at se, at vi i dag kan gøre det bedre.
Derfor vil mit forslag ALTID være at vælge forstærker og højttalere, der blev lanceret sammen, som er en del af det samme system, og som dermed er fra samme tidsperiode.
I lyset af disse fakta vil det være en god idé, at vi diskuterer valget af højttaler samtidig med aftaler om at købe en totalrenoveret klassisk HiFi-forstærker eller aftaler om at renovere din forstærker, hvor du måske ikke har den optimale højttalerløsning lige nu.
For at få mest muligt ud af en klassisk forstærker, der lige er blevet totalrenoveret, vil et sæt højttalere, der er udviklet til netop denne forstærker, helt sikkert give det mest optimale system med en fantastisk smuk klassisk lyd.
... et eksempel
For Beolab 5000 er den rigtige højttaler BEOVOX 5000 med BEOVOX 2500 CUBE
Alternativt kan du vælge BEOVOX 3000 med BEOVOX 2500 CUBE, hvis der er pladsproblemer.
... et andet eksempel
Til Beomaster 1000 er den rigtige højttaler BEOVOX 1000
Classic Audio tilbyder renovering af din B&O-pickup.
Ophæng, nålerør og diamant kan skiftes. Det betyder, at en pickup bliver som ny igen. Det er faktisk også muligt at vælge en bedre slibning af diamanten og dermed opgradere din pickup.
Der findes følgende slibninger af en diamant:
- Sfærisk diamant
- Elliptisk diamant
- Ren (Nude-Line) diamant
- Ren (Nude-Line) elliptisk diamant
- Original Shibata diamant
Classic Audio leverer altid en pickup, der er renoveret (re-tipped), med alle bestillinger af pladespillere.
Hver eneste pickup testes individuelt, og det er en ret omfattende og tidskrævende test. Testen udføres, fordi den er afgørende for at sikre, at Classic Audios krav til kvalitet opfyldes. Testresultaterne ligger til grund for det certifikat, der følger med hver pickup, som Classic Audio sælger sammen med pladespillere.
Her er et eksempel på et testresultat
Classic Audio ertifikat
Classic Audio tilbyder også denne omfattende kvalitetstest af din pickup.
Kontakt Classic Audio for mere information og et tilbud.
Jeg fandt for nylig en Beolab 5000, det er ikke så usædvanligt, men denne Beolab 5000 var speciel.
Ejeren havde købt den som ny i 1968 sammen med Beomaster 5000.
Her er købsnotaen for Beolab 5000!
Prisen dengang var 2.350 kroner - det svarer til 19.000 kroner i dag. (ref. Danmarks Statistiks prisindeks). Ejeren var postbud - det har været mange penge for ham, og han købte også Beomaster 5000, det var et samlet køb på mere end 30.000 kr.
Beolab 5000 er i meget fin stand.
Ejeren havde gemt brugervejledningen, brochuren og garantibeviset, som blev leveret sammen med Beolab 5000, og den var i meget fin stand.
B&O's testcertifikat for Beolab 5000 blev selvfølgelig også gemt. Det er lidt interessant at teste denne Beolab 5000 nu og sammenligne med de specifikationer, B&O opnåede for mere end 40 år siden. Det er muligt, fordi en Beolab 5000 faktisk kan spille og spiller rimeligt godt - endnu!
Der er helt klart sket en forringelse af specifikationerne og dermed en forringelse af lydkvaliteten.
Se de to certifikater. Classic Audio måler i dag præcis de samme punkter for alle Beolab 5000, der er ved at blive totalrenoveret, som B&O gjorde i 1968.
Men de forringede måleresultater for denne Beolab er imponerende gode i betragtning af, at denne Beolab KUN har været til reparation den første gang, siden den blev købt i 1968.
BEMÆRK
En totalrenovering af denne Beolab 5000 betyder, at specifikationerne vil være de samme som de originale B&O-specifikationer (se certifikatet ovenfor) eller bedre, og den fantastiske Beolab 5000-lyd vil igen kunne nydes.
Læs meget mere om Beolab 5000 ved at klikke her.
et indlæg fra en af Classic Audios kunder: Paw Møller Pedersen - ejer af et flot Beolab 5000 system med Beogram 3000 - Thorens TD 124 MKII
Livet skal helst være let
Moderne mennesker kræver, at tingene skal være nemme. Let at forstå, let at få adgang til og let at få fuld kontrol over.
Med enhver udfordring, og her tænker vi på de helt uoverskuelige udfordringer og den følelse af afmagt, der hurtigt opstår, når man ikke kan finde den information, man søger, via det uundværlige internet, og på rekordtid, og sandsynligvis ved at skimme teksterne på mindre end 10 sekunder, kan gennemskue, hvad der har taget generationer at beskæftige sig med.
Nej, livet er ikke altid let - faktisk kan det fra tid til anden være svært og meget krævende. Derfor kræver det en omhyggelig tilegnelse af viden, en god portion erfaring og en stor portion tålmodighed for at lykkes.
Og det tager tid!
En grammofon har en sjæl.
Det er det samme med en grammofon. Det kræver en vis viden, en vis erfaring og en masse tålmodighed at få den til at fungere optimalt. Det er ikke nødvendigvis let, for som med andre ting i livet kræver det en indsats. Men heldigvis kommer belønningen for dem, der gør sig umage, i form af en lydoplevelse baseret på fantastisk musikalitet og swing, som ikke overgås af andre elektroniske apparater. Faktisk kan man føle, at en grammofon på mange måder slet ikke synes at være relateret til andre elektriske produkter, men snarere hører til i en helt anden kategori. Den er nærmere beslægtet med musikinstrumenter, og ligesom en god gammel violin eller guitar har den både sjæl og personlighed, og det kan være krævende, men også vidunderligt charmerende og vidunderligt givende at leve sit liv med en sådan.
Analog eller digital
Til det kan man så spørge: Hvis grammofonen er krævende og svær at få til at spille optimalt, kan man så ikke bruge en cd-afspiller eller en streamingtjeneste i stedet og få en lige så storslået musikalsk oplevelse? Ja, jeg har haft mange gode cd-afspillere gennem årene. De har været gode musikafspillere og nemme at leve med. Faktisk har de for det meste fungeret næsten problemfrit i hverdagen, og man er endda sluppet for den irriterende knasen og støj fra vinylpladen. Endnu nemmere er det med streamingtjenesterne. Pludselig har du al den musik, du kan ønske dig, og er dermed ikke begrænset til at vælge fra dit eget sparsomme musikbibliotek. Men faren er, at man let kan blive overvældet og en smule handlingslammet i valget af musik. Der er så meget, og hvad skal man vælge? Og samtidig er udfordringen, at man i stedet ender med at søge, og søge igen, bare af forvirring over det enorme udvalg og dermed ikke rigtig får fordybet sig i musikken, fordi man ikke er helt til stede, og den musikalske oplevelse fordamper.
Lyden fra CD er god! Gode afspillere kan faktisk nå et sublimt niveau, og med den nye streamingtjeneste, Wimphifi, er dette medie også blevet ret godt. Pas på med bare at tilslutte en computer eller tablet/smartphone via hovedtelefonudgangens minijack-stik - det lyder langt fra optimalt. Hvis det er et Apple-produkt, kan man enten bruge dock eller Airport, men selv disse løsninger (selv om det er en bedre løsning) lyder kedeligt, uinspirerende, fladt og det fulde potentiale udnyttes ikke. Men med tilslutningen af en ekstern dac sker der virkelig noget. Lydkvaliteten forbedres markant, og selv en ellers rimelig cd-afspiller kan pludselig synge igen, hvis den parres med en kvalitets-DAC.
Derfor må den gamle skyttegravskrig heller ikke rives op her: Analog (grammofon) vs. Digital (CD etc.). Det er ikke et enten eller, men et både og. Det har aldrig givet mening at spille de to medier ud mod hinanden. De har begge mange gode lydkvaliteter, og den sande musikelsker, ham/hende der fokuserer på det væsentlige - nemlig musikken, vil altid få en stor og dejlig musikalsk oplevelse ud af både det ene og det andet medie.
Placering og afkobling
Men for at vende tilbage til mit udgangspunkt, så kræver en grammofon altså lidt arbejde for at lyde optimalt. Grammofoner skal blandt andet placeres hensigtsmæssigt for at præstere optimalt, og det er dette område, som jeg vil berøre lidt her. De andre områder kan så nævnes en anden god gang. Som bekendt findes der både grammofonmodeller, som er baseret på et flydende ophæng, og modeller, som er baseret på et fast ophæng. Og selv om især sidstnævnte skal placeres med omhu, har begge konstruktioner stor gavn af at blive placeret på et passende underlag. Det er mest fordelagtigt at placere den på en passende hylde, som er solidt fastgjort til væggen. Derved er den helt afkoblet fra alle de vibrationer, der ubarmhjertigt forplanter sig fra gulvet.
Et pickup-signal er mange, mange gange svagere end signalet fra f.eks. en cd-afspiller, og derfor skal det forstærkes meget kraftigere for at opnå et tilstrækkeligt lydniveau. Problemet er bare, at denne proces også forstærker flere andre uvelkomne ting - som f.eks. vibrationer fra gulvet. Der er delte meninger om, hvilket materiale den pågældende hylde skal bestå af. Nogle foretrækker et hårdt materiale som MDF-plade eller glas, måske med en flise ovenpå, andre hælder mere til lettere, næsten hule materialer. Grammofonproducenterne har også den samme tilgang til, hvilket materiale pladespilleren skal være lavet i eller af, og om der skal være en dæmpningsmåtte på eller ej, og i hvilket materiale denne også skal være lavet i eller af.
Personligt har jeg placeret min Beogram 3000 på en reolhylde. Netop denne grammofon er meget kritisk med hensyn til placering, og derfor burde en god væghyldeplacering være den ideelle løsning. Desværre for mig er problemet, at jeg bor i et træhus, og at en væghylde ikke er stabil nok. Den gynger, selv om vibrationerne fra gulvet er reduceret betydeligt.
For at overvinde de uheldige konsekvenser har jeg placeret to plader under grammofonen. De er købt i IKEA og er normalt beregnet som top og bund i en lille bogreol. Pladerne er lette, de er tæt på at være hule, med en slags papkonstruktion imellem. Jeg har fået henvist disse plader af en anerkendt københavnsk hi-fi-butik, da de efter sigende skulle have en god afkoblingseffekt. Man kan faktisk også med fordel bruge dem til at forbedre sit lytterum ved at montere dem rundt omkring på vægge og loft for at opnå en bedre akustik.
Mellem disse to plader og også mod bogreolen har jeg placeret i alt 13 SD-fødder. Det er små, runde skumkugler på ca. to cm. højde. I modsætning til spikes giver SD-fødderne en meget bedre afkobling. Man kan få dem i forskellige hårdhedsgrader. Under den nederste plade, mod bogreolen, bruger jeg 8 stk. af den brune version. Mellem de to plader har jeg så placeret 5 stk. af den grønne version. Det er en lidt blødere udgave, hvor den ene er lidt større i diameter end de andre 4, og som så kan placeres efter behov - primært på den side, hvor strømforsyningen sidder.
Resultatet er, at grammofonen går fra at være en smule larmende med en tendens til nasale stemmer til en mere holistisk gengivelse, hvor alt hænger bedre sammen. Bassen er bedre defineret, lydbilledet er blevet mere åbent og lyden mere ørevenlig og harmonisk. Kort sagt, der er simpelthen mindre lyttetræthed! Desuden er de uvelkomne lyde fra de uundgåelige ridser reduceret.
Afslutning eller ny begyndelse?
Så det kan godt betale sig at bruge lidt/meget tid på at sætte sin grammofon op. Det er krævende, nogle gange irriterende - men efter alle anstrengelserne vil du (forhåbentlig) nå frem til dit hifi-paradis. Det er ikke nødvendigvis let at komme dertil, men belønningen er stor.
Og når du har nydt dine anstrengelser i et godt stykke tid - hørt et par af dine yndlingsplader (og nu lyder de bedre end før), kan du begynde at overveje, hvor du skal sætte ind for at forbedre tingene - for der er altid andre dele/områder, der kunne trænge til en opgradering? Måske skulle du se på forstærkeren eller højttalerne eller kablerne eller .... Når først hi-fi-bacillen har taget permanent ophold i en, stopper den aldrig helt. Man kan altid ændre noget eller prøve noget nyt!
God fornøjelse og god (vinyl)lyd!